De regering-De Wever wil plug-in hybride bedrijfswagens opnieuw fiscaal aantrekkelijk maken. Dit lijkt op zich zeer goed nieuws maar sinds begin dit jaar dienen autoproducenten hun hybride wagens aan veel strengere en realistischere emissietests te onderwerpen.

Omwille van deze nieuwe en strengere methode kunnen meerdere plug-in hybride wagens als een fake hybride wagen worden beschouwd.

Fake hybride? Elke plug-in hybride die meer dan 50 gram CO2/km verbruikt, wordt door de Belgische fiscus beschouwd als een “valse hybride”. Om het voordeel alle aard en aftrekbaarheid van deze “valse hybrides” te berekenen, moet je de CO2-waarde van het “overeenstemmende voertuig” opzoeken (maw het gewone model van de desbetreffende wagen). Als er geen overeenstemmend voertuig is, moet de waarde op het gelijkvormigheidsattest vermenigvuldigd worden met 2,5…

Kortom, de strengere meetmethode verhoogt de uitstootwaarden van veel hybrides, wat hun fiscale aantrekkelijkheid drastisch kan verlagen. Zonder enige versoepeling is de nieuwe maatregel een vergiftigd geschenk. Wij hopen dan ook dat de regering De Wever dringend werk maakt van een duidelijk kader omtrent het begrip fake-hybride in functie van deze nieuwe uitstootnormen.

Belangrijk : Aan de uitstootcijfers van de reeds rondrijdende hybrides wordt niets veranderd.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *